Hlas voličů bude na kraji slyšet i po volbách. Víme jak na to, vzkazuje advokát Náplava
Mojmír Náplava je advokát a zároveň zastupitel města Uherské Hradiště. Právě kombinace těchto dvou funkcí mu poskytuje dostatečnou erudici k tomu, aby se spolu se svými kolegy zasadil o to, že hlas voličů bude na kraji slyšet i po volbách. Jak toho chce Nezávislý HLAS pro Zlínský kraj dosáhnout, prozradil v následujícím rozhovoru.
Voličům slibujete, že jejich hlas bude na kraji slyšet také po volbách. Proč jste se zaměřili právě na toto téma?
Bohužel jsme stále častěji svědky toho, jak se politika vzdaluje od skutečných problémů občanů. Sotva někteří čerstvě zvolení politici usednou do svých funkcí, jako by zapomněli, že tam nejsou proto, aby realizovali to, co je "osvícenecky" napadne, ale aby naplňovali vůli občanů a naplno pracovali na tom, co od nich občané skutečně očekávají. Ale nejen to. Jsme přesvědčeni o tom, že by to nemělo fungovat tak, že se občané až z médií či sociálních sítí dozvědí, co velkolepého pro ně politici vymysleli. Občané mají být vtaženi do rozhodovacího procesu hned na začátku a politici musí s občany vést skutečně permanentní dialog. A to je to hlavní, co chceme také na kraji změnit.
To zní sice zajímavě, ale jak to chcete prakticky udělat?
Existuje mnoho osvědčených cest, z nichž mnohé již využíváme jako opoziční zastupitelé v Uherském Hradišti. Osvědčily se nám například "hranaté stoly", kde s odborníky i veřejností do detailů rozebíráme nejpalčivější problémy a hledáme to nejlepší možné řešení. Kromě toho chceme vytvořit platformu pro online ankety, ve kterých se budou moci občané snadno a rychle vyjádřit například k připravovaným investicím nebo jiným rozhodnutím kraje. Zároveň posílíme transparentnost každého rozhodování kraje, stejně jako zlepšíme komunikaci a přístup k aktuálním informacím o dění v kraji.
Pokud chcete posílit vliv voličů na dění na kraji, uvažujete také o zavedení prvků participativního rozpočtu?
Ano, to je jeden z dalších nástrojů, které bychom chtěli zavést do fungování Zlínského kraje. Zasadíme se o to, aby každoročně byly v krajském rozpočtu vyčleněny finanční prostředky a stanovena jasná a transparentní pravidla, podle kterých budou podpořeny jednotlivé participativní rozpočty. Není žádný důvod, proč by i skrze některé dílčí investice neměli být občané přímo vtaženi do rozhodování kraje. Navíc tím zásadně přispějeme ke zvýšení povědomí veřejnosti o tom, co je a co naopak není v kompetenci kraje. A v neposlední řadě právě participativní rozpočet bude úřadům a politikům průběžně poskytovat jasnou a srozumitelnou zpětnou vazbu.
S jakými hlavními cíli a prioritami vy osobně vstupujete do voleb? Na co se byste se jako krajský zastupitel chtěl primárně soustředit?
Rád bych, aby se Zlínský kraj za další čtyři roky posunul směrem k modernímu a přátelskému místu pro život. Kraj rozděluje velké množství peněz, a proto bych chtěl, aby to bylo transparentní, spravedlivé, a aby se tyto prostředky nepromrhaly na nesmysly, ale podpořily rozvoj podnikání, zajištění dostupného bydlení pro rodiny a zkvalitnění sociálních služeb (nejen) pro seniory.
Do jaké míry by vám vaše právní vzdělání a zkušenosti advokáta pomohly při práci v krajském zastupitelstvu?
V boji s byrokracií je vždy lepší mít zkušenosti z terénu, jak se říká, z první linie. A těch jsem ve své profesi získal nepočítaně. Právo a jeho aplikace ovlivňují náš každodenní život. Orientaci v tomto systému považuji za důležitou, a to nejen pro práci v krajském zastupitelstvu.
Hospodaření kraje, který každý rok přerozděluje dvě desítky miliard korun, je samo o sobě důležitým tématem. Jaký je váš přístup ke krajskému rozpočtu?
Jsem zastáncem vyrovnaného hospodaření a nezatěžování budoucích generací dluhy, které pak budou muset splácet. Kraj by měl v rozpočtu volit priority tak, aby podpořil svůj celkový rozvoj prostřednictvím vynaložených investic, a ne tak, že politici budou rozdávat drobné peníze tam, kde očekávají, že to vylepší jejich reputaci u voličů. Před Zlínským krajem je náročné období, které si vyžádá velké investice, a bude na bedrech nově zvoleného krajského vedení, aby se opravdu zodpovědně postavilo k nakládání s veřejnými financemi a dokázalo dosáhnout maximálního multiplikačního efektu.
Krajské zastupitelstvo má také zákonodárnou pravomoc. Mělo by podle vás příští krajské zastupitelstvo více využít možnosti předkládat parlamentu vlastní zákony či jejich úpravy?
Určitě by měl kraj daleko více uvažovat o využívání této zákonodárné iniciativy. Na rozdíl od pražských stranických sekretariátů máme u nás ve Zlínském kraji daleko lepší přehled o tom, jak některé zákony nepříznivě dopadají na život či podnikání, či jaké legislativní úpravy by pomohly zlepšit život nejen v našem kraji. Je správné, že kraje mají tuto pravomoc, proto by ji měly v případě potřeby aktivně využívat a prosazovat své zájmy.