Libor Lukáš: Odbornost, tah na branku a konkrétní výsledky práce

16.09.2024

Libor Lukáš, zkušený politik a odborník v oblasti dopravní infrastruktury, má za sebou řadu úspěšných projektů v rámci Zlínského kraje. V rozhovoru jsme se zaměřili na jeho názory na budoucnost regionu, priority v oblasti dopravních investic, problémy spojené s realizací důležitých staveb a v neposlední řadě i plány na zlepšení veřejné dopravy.

Jaké jsou vaše hlavní priority v oblasti dopravní infrastruktury ve Zlínském kraji? Které projekty považujete za nejurgentnější?

Jedná se především o dokončení páteřní kapacitní silniční infrastruktury, která nám stále chybí. Další prioritou jsou obchvaty měst a obcí a modernizace a elektrifikace železničních tratí, s výhledem na jejich připojení k vysokorychlostní železnici.

Za nejurgentnější považuji výstavbu dálnice D55 z Kroměříže až po Rohatec, dále dálnici D49 z Hulína do Fryštáku, přes Slušovice a Vizovice až ke státní hranici se Slovenskem. Je také nutná stavba kapacitní silnice I/35 z Valašského Meziříčí do Palačova, modernizace a elektrizace železničních tratí Otrokovice-Zlín střed-Vizovice a Staré Město-Kunovice-Luhačovice-Bojkovice. Velkou pozornost je třeba věnovat i obchvatům Valašského Meziříčí, Luhačovic, Uherského Brodu, Bystřice pod Hostýnem a dálničním přivaděčům ve Zlíně a Uherském Hradišti – Starém Městě.

Pro rekreační plavbu po Baťově kanále je důležité zrealizovat plavební komoru na Bělovském jezu a přístaviště na Pahrbku v Napajedlech. Neméně důležitá je i modernizace a oprava stávajících silnic II. a III. třídy.

S ohledem na vaši dlouholetou zkušenost s prosazováním dopravních projektů, co považujete za největší překážky při realizaci důležitých infrastrukturních projektů v regionu?

Jednoznačně špatně nastavené zákony, které umožňují ekologickým aktivistům neustále zdržovat povolovací procesy. K tomu se přidává nadměrná byrokracie a nedostatek financí na urychlené dokončení chybějící infrastruktury.

Jakým způsobem chcete zajistit dostatek finančních prostředků na tak velké investice, jako je výstavba dálnic a modernizace železnic?

Jedná se o strategické investice státu, které přináší budoucí přidanou hodnotu. Je nutné jasně definovat priority a zapojit všechny dostupné zdroje – národní, evropské i soukromé. Když Poláci dokázali za posledních 10 let postavit 2 800 km dálnic a my jen 190 km, je jasné, že to možné je. Jen je potřeba mít k tomu silnou vůli.

Co se musí změnit, aby se zabránilo dlouhým soudním sporům s ekologickými aktivisty, které často zdržují výstavbu dopravní infrastruktury?

Je nutné razantně změnit zákony tak, aby ekologičtí aktivisté nemohli zdržovat povolovací řízení a následně obhajovat svá pochybná tvrzení prostřednictvím čtyřstupňové soudní soustavy či dokonce podávat žaloby na Českou republiku do Bruselu.

Jak hodnotíte současnou kvalitu veřejné dopravy ve Zlínském kraji? Kde vidíte největší prostor pro zlepšení?

Doporučil bych optimalizaci jednotlivých linek autobusové i vlakové dopravy, abychom nevozili "vzduch" místo lidí. Důležité je také vyloučit "černé pasažéry", a to nejen další digitalizací nákupu jízdenek, ale i rozšířením samoobslužných terminálů, které nabídnou i tištěné jízdenky. Zároveň je třeba zlepšit kvalitu dopravních služeb, přesnost spojů a úroveň nádražních prostor a čekáren. Doufám, že brzy dojde k přestavbě vlakového nádraží ve Zlíně do podoby moderního dopravního terminálu.

Jak plánujete zlepšit provázanost autobusové a železniční dopravy v kraji, aby byla co nejefektivnější a odpovídala potřebám obyvatel?

Je nutné dokončit integraci dopravy, včetně mezikrajových spojů, a umožnit cestujícím využívat jednotný přepravní doklad. Aplikace FAIRTIQ je skvělým řešením pro mladší a střední generaci, ale seniorům musíme nabídnout i vhodné "papírové" jízdenky, které si budou moci zakoupit na terminálech, podobně jako např. v pražském metru.

Jaké konkrétní kroky chcete podniknout pro urychlení přípravy dálničních přivaděčů a obchvatů v klíčových městech regionu, jako jsou Zlín a Uherské Hradiště?

Je nezbytné mít vyčleněné finanční prostředky na přípravu staveb a kvalitní projekční týmy, které stavby navrhnou, prosadí a zajistí jejich povolení. Důležité je také přesvědčit vládu, aby se na financování dálničních přivaděčů podílela. V případě Zlínského přivaděče se to již podařilo a v případě Uherskohradišťského přivaděče je třeba to ještě odpracovat. Jde o miliardové investice, které krajský rozpočet sám nezvládne.

Jaké dopady by měla modernizace a elektrizace železničních tratí na regionální rozvoj? Jak by tato investice mohla přispět k hospodářskému růstu a zlepšení životní úrovně v kraji?

Kvalitní technická infrastruktura je zásadním předpokladem pro sociálně-ekonomický rozvoj našeho moravského regionu. Elektrifikace tratí a zrychlení přepravy lidí i zboží jsou nezbytné pro konkurenceschopnost regionu. Bez toho budeme zaostávat jak doma, tak ve světě. Elektrizaci železniční dopravy považuji za smysluplný krok, na rozdíl od snahy Bruselu vnutit nám předražená elektrická auta v rámci nedomyšlené "Zelené dohody pro Evropu".

Proč by voliči měli dát důvěru Nezávislému HLASu pro Zlínský kraj? Nebylo by lepší, aby kraj vedli reprezentanti velkých nebo vládních stran, když jde o státní investice?

Chceme se stát jasnou alternativou pro voliče. Nepotřebujeme stranické sekretariáty, které by nám diktovaly, s kým máme spolupracovat a co máme dělat. Naši lidé jsou odborníci v mnoha oblastech a jsou připraveni uplatnit své dovednosti ve prospěch Zlínského kraje.

Naším cílem je být silným hlasem pro všechny voliče a díky systematické práci a TAHEM NA BRANKU chceme dosahovat výsledků, které přispějí k rychlejšímu rozvoji našeho moravského regionu. Naše volební číslo je 84 – děkujeme.